- PII
- S27130398S1026945225080181-1
- DOI
- 10.7868/S2713039825080181
- Publication type
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 8
- Pages
- 182-188
- Abstract
- The proper realization of the child’s right to be heard during any judicial or administrative proceedings requires the elaboration of a procedure that simultaneously takes into account both the characteristics and interests of children, and contributes to improving the quality of the process, establishing the judicial truth in the case and, as a result, making an informed and fair decision. The right of a child to be heard in civil proceedings is an essential aspect of child-friendly justice. The article examines the evolution of the child’s right to be heard in the international legal system, in particular, international conventions such as the United Nations Convention on the Rights of the Child and national instruments that recognize the right of children to participate in decision-making processes affecting their rights and interests. The relationship between the child’s right to be heard and the principle of ensuring the best interests of minors is discussed. The need to ensure an interdisciplinary approach in dealing with cases involving children is emphasized. Circumstances limiting this right are considered, such as the ability to express one’s opinion, age and maturity. Amendments to Russian legislation are proposed to promote the realization of the child’s right to be heard.
- Keywords
- дети несовершеннолетние право быть заслушанным психодиагностическое обследование ребенка способность выражать свое мнение учет мнения ребенка
- Date of publication
- 05.12.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 35
References
- 1. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. Л., 1968.
- 2. Ангарщикова Е. Н. Отцовская власть в Древнем Риме: моральный и правовой аспекты // Гуманитарные и социальные науки. 2014. № 5. С. 189, 190.
- 3. Войнов В. Б. Представления о зрелости ребенка в аспекте оценки уровня его здоровья // Известия высших учеб. заведений. Северо-Кавказский регион. Сер.: Естественные науки. 2003. № 3 (123). С. 105.
- 4. Джалилова С. Х. Психическая зрелость как показатель психологической готовности ребенка к школьному обучению // Наука и мир. 2023. № 10 (122). С. 61.
- 5. Карпеева Е. В. О реализации принципа «наилучшего обеспечения интересов несовершеннолетних» в гражданском процессе // Вопросы росс. и междунар. права. 2021. Т. 11. № 9А. С. 337.
- 6. Карпеева Е. В. Юридический (процессуальный) интерес несовершеннолетних в гражданском процессе // Арбитражный и гражданский процесс. 2022. № 10. С. 9.
- 7. Международная защита прав и свобод человека: сб. док. М., 1990.
- 8. Поляков Е. А. Становление когнитивной сферы личности в младенческом, раннем, дошкольном, младшем школьном возрастах // Sciences of Europe. 2017. № 14-2 (14). С. 85, 86, 88, 89.
- 9. Ульянова М. В. Право ребенка выражать свое мнение: содержание, порядок и пределы осуществления // Lex russica. 2022. Т. 75. № 11. С. 34.