- PII
- S1026945225010126-1
- DOI
- 10.31857/S1026945225010126
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Abstract
- The paper examines the shortcomings of legal techniques (legal uncertainty, legal gaps, lack of specification of legal norms) in the establishment of protection zones for especially protected natural territories (hereinafter – SPNT). The definition of protection zones for SPNT is formulated, and their role in preserving the latter is demonstrated. The need for mandatory creation of protection zones for all categories of federal, regional, and local SPNTs is justified, not only around state nature reserves, national parks, natural parks, and nature monuments. The absence or delayed establishment of protection zones for many regional nature parks and nature monuments of regional importance is identified. Features of imperativeness in their establishment emerged at the end of 2013, as well as the reasons for the current situation (uncertainty about the deadline for establishment, lack of specification of legal norms regarding the moment when the obligation to develop a decision on establishing a protection zone for regional SPNT arises, special procedures for establishing protection zones for border SPNTs of regional and local importance, as well as the possibility of establishing a single protection zone for closely located SPNTs). Taking into account the judicial practice, recommendations for amending the legislation on the establishment of protection zones for SPNT are formulated.
- Keywords
- особо охраняемая природная территория охранная зона зона с особыми условиями использования территории государственный природный заповедник национальный парк природный парк памятник природы государственный природный заказник негативное антропогенное воздействие правовые запреты правовые ограничения
- Date of publication
- 09.11.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 35
References
- 1. Бринчук М. М., Дубовик О. Л., Зозуля В. В. и др. Комментарий к Федеральному закону от 14 марта 1995 г. № 33-ФЗ «Об особо охраняемых природных территориях» (постатейный) / под ред. О. Л. Дубовик. 2-е изд., перераб. и доп. // СПС «КонсультантПлюс». 2015 (автор комментария к ст. 2 (п. 3.4) – В. В. Зозуля).
- 2. Жиляева Е. А. Современные проблемы правового регулирования режима особо охраняемых природных территорий // Фундаментальные исследования. 2006. № 2. С. 77.
- 3. Золотова О. А. Правовой режим земель охранных зон: автореф. дис. … канд. юрид. наук. М., 2013. С. 20.
- 4. Золотова О. А. Правовой режим земель охранных зон: дис. … канд. юрид. наук. М., 2013. С. 98, 99.
- 5. Золотова О. А. Правовой режим земель охранных зон природных объектов и комплексов // Журнал росс. права. 2013. № 5. С. 73.
- 6. Козырь О. М. Особо охраняемые природные территории – анализ современного правового регулирования // Аграрное и земельное право. 2009. № 11 (59). С. 68.
- 7. Лунева Е. В. Правовая охрана георазнообразия // Журнал росс. права. 2024. T. 28. № 3. С. 96. DOI: 10.61205/jrp.2024.3.4
- 8. Лунева Е. В. Правовой режим земельных участков в особо охраняемых природных территориях. М., 2018. С. 28, 29.
- 9. Петров В. В. Экология и право. М., 1981. С. 106.
- 10. Широков К. М. Особенности правового режима земельных участков в границах охранных зон особо охраняемых природных территорий // Правосудие. 2020. Т. 2. № 2. С. 195, 198–201.
- 11. He Z. H.U., Jia-ming L.I.U. Spatial evolution of the peripheral area of nature reserve under the guidance of tourism: Taking the peripheral area of Changbai Mountain National Nature Reserve as an example // Journal of Natural Resources. 2023. No. 38 (4). Pp. 919, 920. DOI: 10.31497/zrzyxb.20230406
- 12. Mathevet R., Thompson J. D., Folke C., Chapin F. S. III. Protected areas and their surrounding territory: socioecological systems in the context of ecological solidarity // Ecological Applications. 2016. No. 26 (1). P. 14. DOI: 10.1890/14-0421